Link

Klik utk jawapan

Sax-Gold Ent

Terbaru di LELONGEMAS

SilverHunter

Wednesday, June 17, 2009

Ar-Rahnu Bank Rakyat


Salam,

Semalam saya berkesempatan utk pergi ke Ar-Rahnu Bank Rakyat. Apa yang saya hendak kongsi bersama ialah beberapa perkara tentang prosedur Ar Rahnu yg boleh dijadikan panduan. Bagi yg sudah mengetahui dan merasakan terdapat kesilapan harap2 perbetulkan utk kebaikan semua.

Bagi kalangan kawan2 kita yg ada berurusan dgn Ar-Rahnu, terdapat beberapa perkara yg anda boleh ambil perhatian:

1. Untuk mengurangkan kos membayar upah simpan

a. Sebaik-baiknya utk menebus gadaian ialah 16 hari sebelum tarikh tamat gadaian. Ini kerana jika sebelum hari ke 15, upah simpan dikira separuh.
Sebagai contoh: Anda membuat gadaian pada 05hb Mei 09, tamat tempoh gadaian ialah 05 Nov 09. Jika anda menebus pada atau sebelum 20 hb Oct 09, maka upah simpan pada bulan ke enam adalah separuh atau anda hanya perlu membayar upah simpan utk 5 1/2 bulan sahaja.

2. Untuk menebus sebahagian drp barang gadaian:

a. Jika anda mempunyai lebih drp satu jumlah barangan gadaian, anda boleh menebus sebahagian drp barang tersebut jika anda tidak mempunyai wang utk menebus kesemua barangan.
Sebagai contoh:
Anda telah menggadai 1 keping kijang emas dan 1 goldbar 20gm. katakan jumlah gasdaian adalah rm 3000. upah simpan utk 6 bulan ialah rm240 (sbg contoh sahaja)Maka utk penebusan anda perlukan rm 3240. Tetapi, katakan anda hanya mempunyai wang sebanyak rm 1600. Pihak B/R akan membuat kiraan penebusan semula dan membuat gadaian semula ke atas sebahagian lagi barang yg tidak di tebus. Jadi, anda hanya perlu membayar kos upah simpan dan nilaian tebusan barang yg hendak ditebus. Sekiranya, hari tersebut harga emas adalah tinggi berbanding pada hari tebusan dibuat, anda berkemungkinana akan mendapat wang tambahan drp penggadaian barang yg tidak ditebus tersebut.

(bersambung)

No comments:

Post a Comment

SAX-GOLD at Mudah.Com

Panduan Zakat Emas Anda

Borang Pesanan

Nama:
No Tel / HP :
Email Address:
Pesanan :
Belian lain, sila nyatakan:
Penghantaran: Ambil sendiri
Pos Laju
Simpan dahulu
Alamat :

Free email forms

Iklankan Produk di sini

Iklankan Produk di sini
Tambahkan network anda di sini