Link

Klik utk jawapan

Sax-Gold Ent

Terbaru di LELONGEMAS

SilverHunter

Saturday, July 24, 2010

Persoalan Jual Beli Emas : UZAR

asslammualaikum ustaz..saya pohon pendapat ustaz tentang urusniaga yg telah saya ceburi

saya adalah seorang penjual emas fizikal..tentang penulisan ustaz pasal pelaburan emas..saya dah faham dan alhamdulillah saya tidak amalkan..cuma saya nak kepastian dari ustz..tentang beberapa situasi urusniaga emas..

situasai 1

saya membeli emas dengan ansuran..bayar 4kali..tetapi emas itu hanya akan saya dapat setelah saya habis bayar dan harga nya tetah ditetapkan dipersetujui pada awal perbincangan..contohnya katakan saya nak beli emas harga pada hari persetujuan itu katakan RM500 ikut harga emas semasa..dgn peretujuan itu saya bayar secara ansuran selama 4bln yakni 500/4=RM125 sebulan sahaja..selepas habis bayar emas itu, baru emas itu berada ditanggan saya..jadi soalan saya haram ke urusniaga ini dan ada riba ke urusniaga ini..

jika tiada riba dan halal..bagaimana nak kira tempoh zakatnya..adakah semasa proses persetujuan atau ketika emas itu ada ditanggan saya..

saya berharap ustaz dapat menjawab pertanyaan saya..saya amat-amat merayu agar ustaz tolong saya..sebab urus niaga itu sudah lama berlalu..jika salah tolong terbitkan dalam web ustaz..

UZAR : jika ikut fatwa dari empat mazhab, cara belian ansuran tu walau tak ada interest tetapi ia tetap RIBA kerana sebarang tangguhan beeerti riba an-nasiah

Assalamualaikum UZAR, Mengenai pembelian emas kijang emas ini, bagaimana kalau pembelian menggunakan cara berhutang iaitu satu syarikat menawarkan pembelian dengan cara berhutang dan dibayar mengikut kadar yang telah ditentukan untuk setiap bulan. contohnya harga 12 keping emas jumlahnya 20,000 dan bayaran bulanan sebanyak RM 245 sebulan selama 7 tahun secara ansuran tanpa ada faedah ke atas pinjaman tersebut, kemudian emas yang dibeli tadi secara hutang diperniagakan dan keuntungan dimasukan ke dalam akauan pembeli setiap bulan sekiranya pembeli membayar hutang RM 245 tersebut.
Penerangan daripada ustaz amat dihargai.

UZAR : Soalan yang baik, jawpaannya HARAM kerana syarat pembelian emas adalah 'yadan di yadin' iaitu serah terima semuanya dalam satu masa.
Ia juga fatwa Majlis Fiqh Dunia


Rujuk blog Ust Zaharudin;Utk apa2 pertanyaan sila ke blog beliau

No comments:

Post a Comment

SAX-GOLD at Mudah.Com

Panduan Zakat Emas Anda

Borang Pesanan

Nama:
No Tel / HP :
Email Address:
Pesanan :
Belian lain, sila nyatakan:
Penghantaran: Ambil sendiri
Pos Laju
Simpan dahulu
Alamat :

Free email forms

Iklankan Produk di sini

Iklankan Produk di sini
Tambahkan network anda di sini