Link

Klik utk jawapan

Sax-Gold Ent

Terbaru di LELONGEMAS

SilverHunter

Saturday, October 10, 2009

Cerita mengenai Perak



Tahukah anda bahawa matawang dirham adalah ukuran yg di ambil berasaskan nilai berat Perak... 1 dirham adalah diukur berat perak yg bersamaan 2.975 gm. Berbeza dgn 1 dinar yg diukir beratnya 4.25 gm dgn 22 K.

Jadi ,penggunaan matawang dirham adalah lebih kepada pembelian barangan yg lebih kecil nilainya. Contohnya 1 dirham bersamaan 2.975 gm, di mana 1 gm perak lebih kurang Rm 2.24. Maka 1 dirham bersamaan RM 6.60 nilainya. Maka barangan harian yg tidak melebihi nilai rm 500 boleh menggunakan dirham sebagai medium jual beli.

Jadi, kita boleh menolak pandangan masyarakat, bagaimana nak beli barang harian dgn menggunakan dinar... Kita sekarang diberi pilihan oleh Islam dalam penggunaan Dinar dan dirham itu. Maka, berfikirlah dgn waras, takkan anda hendak beli barangan yg bernilai 2 dirham menggunakan 1 dinar???

Namun harus ingat, matawang dinar juga dibahagikan kepada beberapa bahagian lagi bagi memudahkan aplikasi jual beli. Maka kita akan dapat lihat 1/2 dinar dan juga 1/4 dinar... Jadi, siapa kata kita tidak boleh mengaplikasikan penggunaan matawang Dinar-dirham ini.

Jadi, marilah kita sama-sam berfikir dan memertabatkan matawang Dinar-Dirham ini.

No comments:

Post a Comment

SAX-GOLD at Mudah.Com

Panduan Zakat Emas Anda

Borang Pesanan

Nama:
No Tel / HP :
Email Address:
Pesanan :
Belian lain, sila nyatakan:
Penghantaran: Ambil sendiri
Pos Laju
Simpan dahulu
Alamat :

Free email forms

Iklankan Produk di sini

Iklankan Produk di sini
Tambahkan network anda di sini