Link

Klik utk jawapan

Sax-Gold Ent

Terbaru di LELONGEMAS

SilverHunter

Tuesday, May 26, 2009

Siri Jelajah Public Gold Kota Bharu 3


Seperti tajuk yg lepas, kita masih berbicara tentang En Syukor yg memberi ucapan dalm perjumpaan di Kota Bharu. Berbalik kpd nilai emas yg dibandingkan pada tahun 1970an yg bernilai 35 Usd/oz, manakala hari ini ianya mencecah sehngga 953 Usd/oz. Jadi, secra purata nilai emas akan meningkat sehingga 24% setahun. Maka, adalah disarankan agar simpanan pendidikan anak2 ditukarkan kpd penyimpanan emas. Satu saranan yg agak rasional, krn pada ketika ini simpanan pendidikan hanya memberi pulangan 3- 7 % setahun. Jadi, masing2 cuba renungkan dan fikir sendiri.
Selain itu, beliau juga menyentuh mengenai sifat fizikal emas itu sendiri. Sebagai contoh, jika kita menyimpan wang di rumah: Jika berlaku kebakaran, akan hanguslah wang tersebut. Tetapi, jika kita menyimpan emas, walaupun terbakar ia tidak akan menukarkan sifat emas itu. Kerana takat lebur emas adalah tinggi (1+++ deg cel.. ini saya lupa angkanya.. akan saya update)Jika ia lebur sekalipu, kita boleh kumpulkan semula dan nilainya tetap sama. Untuk dikaitkan emas Public Gold pula, kelebihannya adalah: walaupun tercalar, bengkok, dibuka plastiknya sekalipun Public Gold tetap menerima. Ini tidak berlaku jika anda membeli jongkong emas di mana2 kedai ema syg lain... Pasti caj yg lebih akan dikenakan.
Antara topik yg menarik adalah banyak sabda Rasulullah SAW yg memperkatakan ttg emas ini yg tidak perlu saya huraikan di sini.... Tetapi ada satu cerita drp kitab (tidak disebutkan nama kitab tsb) tentang bagaimana perasaan sedih seluruh isi syurga, tatkala Nabi Allh Adam A.S telah diperintahkan utk keluar drp syurga. Tetapi hanya satu makhluk yg tidak menangis kesedihan iaitu emas. Apabila ditanya oleh Allah akan kpd emas itu mengapa dia tidak sedih, sedangkan seluruh isi syurga sedih akan pemergian Nabi Adam. Berkata emas kpd Allah SWT bahawa dia tidak sedih kerana telah benar yang Nabi Adam telah melanggar peraturan yg ditetapkan oleh Allah. Dan Allah menjawab bahawa emas adalah makhluk yg sentiasa patuh kpdNya dan mengatakan bahawa Emas akan dipandang tinggi oleh manusia di dunia dan juga di akhirat.
Dan memang benar sehingga ke hari ini emas tetap dipandang tinggi oleh manusia dan nilainya pun semakin tinggi saban hari....

Bersambung............

No comments:

Post a Comment

SAX-GOLD at Mudah.Com

Panduan Zakat Emas Anda

Borang Pesanan

Nama:
No Tel / HP :
Email Address:
Pesanan :
Belian lain, sila nyatakan:
Penghantaran: Ambil sendiri
Pos Laju
Simpan dahulu
Alamat :

Free email forms

Iklankan Produk di sini

Iklankan Produk di sini
Tambahkan network anda di sini